vakiel
ارائه خدمات حقوقي

پروانه بهره برداري و فوايد اخذ اين پروانه چيست؟ به چه علت براي انجام برخي از امور تجاري نيازمند دريافت مجوز و پروانه بهره‌برداري هستيم؟ كساني كه قصد راه‌اندازي يك كارخانه را دارند. براي راه‌اندازي كسب و كار خود به دريافت سه مجوز نيازمند هستند. اين سه مجوز شامل موافقت اصولي از وزارت صنايع و معادن، جوازتاسيس و پروانه بهره‌برداري مي‌شود. در ادامه اين مطلب به معرفي پروانه بهره‌برداري، همچنين مراحل و شرايط مختلف اخذ پروانه مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: پروانه بهره برداري | مدارك و شرايط صدور پروانه بهره برداري

پروانه بهره برداري چيست ؟

تمامي واحدهاي صنعتي كه نياز به نصب ماشين‌آلات براي خط توليد و توليدات آزمايشي دارند. يا اقدام به تأمين و جذب نيروي انساني مي‌نمايند. براي انجام امور نام‌برده، سند يا مجوزي به نام، پروانه بهره برداري نياز دارند.

صدور پروانه بهره‌برداري از جانب وزارت صنايع و معادن انجام مي‌گيرد. در برخي از شهرستان‌ها پروانه بهره‌برداري به صورت دائمي صادر مي‌گردد. يعني از تاريخي صدور پروانه تا زماني كه واحد مذكور فعاليت داشته باشد؛ پروانه بهره‌برداري معتبر است. اما در تهران پروانه بهره‌برداري ابتدا به صورت يك ساله صادر مي‌گردد. بعد از اينكه فعاليت واحد صنعتي در استان تهران براي وزارت صنايع و معادن اثبات شد. صدور پروانه بهره برداري به صورت سه ساله، پنج ساله و دائمي انجام مي‌گيرد.

پروانه بهره‌برداري چه تفاوتي با جواز تاسيس دارد ؟

پروانه بهره برداري يك مجوز براي توليد است؛ كه به واحدهاي صنعتي اعطا مي‌شود. هنگامي كه تاسيس و ساخت واحد صنعتي به اتمام برسد؛ پروانه بهره‌برداري جايگزين جواز تاسيس مي‌شود. به عبارت ديگر دريافت پروانه بهره‌برداري قدم بعد از اخذ جواز تاسيس است.

فوايد اخذ پروانه بهره برداري

افراد داراي پروانه بهره‌برداري كه واحدهاي توليد فعال دارند. از تمام امتيازات وزارت صنايع و معادن بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر اين پروانه بهره‌برداري اعتبار يك واحد صنعتي را افزايش مي‌دهد. دارندگان پروانه بهره‌برداري امكان شركت در مناقصات دولتي و خصوصي را خواهند داشت. صاحبان پروانه بهره‌برداري مي‌توانند؛ با عنوان توليدكننده كالا در مناقصات حضور يابند.

مواد اوليه پلاستيك و مواد شيميايي مورد نياز صاحبان پروانه بهره‌برداري، با قيمت دولتي به آن‌ها فروخته مي‌شود. دارندگان پروانه بهره‌برداري براي توليد محصولات آرايشي، بهداشتي، دارويي يا غذايي؛ امكان دريافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشكي را دارند.

مراحل دريافت پروانه بهره برداري

متقاضي اخذ پروانه بهره‌برداري مي‌تواند؛ از طريق سامانه بهين ياب درخواست صدور پروانه را ثبت نمايد. سامانه بهين ياب به شما اين امكان را مي‌دهد؛ علاوه بر ثبت درخواست صدور پروانه؛ كليه اطلاعات مربوط به حوزه سرمايه‌گذاري در صنعت، معدن، تجارت را رصد نماييد. به طور كلي مراحل دريافت پروانه بهره‌برداري را مي‌توان به ۶ مرحله تقسيم كرد.

۶ مرحله اخذ پروانه

اول؛ متقاضي بايد به سامانه بهين ياب وارد شود. و در اين سامانه ثبت‌نام كند.

دوم؛ ثبت تقاضاي صدور پروانه بهره‌برداري و تكميل پرسش‌نامه‌هاي مربوطه در سامانه بهين ياب.

سوم؛ تقاضاي ثبت‌شده جهت صدور پروانه توسط سازمان بررسي مي‌گردد.

چهارم؛ در صورتي كه تقاضا مورد قبول واقع شود. يك كارشناس جهت بازديد واحد صنعتي توليد اقدام مي‌نمايد. كارشناس اقدام به ظرفيت سنجي واحد و همچنين تطبيق آن با طرح اوليه و آيين‌نامه مربوطه مي‌نمايد.

پنجم؛ از طريق سازمان‌هاي ذي‌ربط استعلام‌هاي مورد نياز دريافت مي‌شود.

ششم؛ و مرحله آخر پروانه بهره‌برداري متقاضي صادر مي‌گردد.

شرايط دريافت پروانه بهره‌برداري

صدور پروانه بهره برداري مشروط به انجام اقدامات لازم براي راه‌اندازي بخش‌هاي مربوطه مي‌باشد. بخش‌هايي كه جهت دريافت پروانه بهره‌برداري بايد مهيا شده باشند. شامل انتخاب محل براي راه‌اندازي كسب و كار، تأمين نيروي انساني، تأمين انرژي لازم و انجام آزمايشات مي‌شود. تنها در صورتي كه اين چهار شرط انجام شود؛ متقاضي مجاز به اخذ پروانه بهره‌برداري مي‌گردد. و مي‌تواند درخواست خود را مبني بر دريافت پروانه بهره‌برداري به وزارت صنايع و معادن ارائه نمايد.

مدارك لازم جهت اخذ پروانه بهره برداري

متقاضي دريافت پروانه بهره‌برداري بايد مداركي را مهيا نموده و ارائه دهد. اين مدارك عبارت‌اند از:

پرسشنامه‌ها و فرم‌هاي درخواست در سامانه بهين ياب بايد تكميل شوند.

مدارك شناسايي مديرعامل واحد صنعتي نظير كارت ملي و كپي از آن. و ارائه اطلاعات كاركنان واحد صنعتي به صورت يك فايل اكسل.

كپي مدارك مربوط به شركت براي اثبات وجود شركت به عنوان يك شخصيت حقوقي.

اسناد مربوط به ملك محل استقرار واحد صنعتي (اثبات مالكيت يا استيجاري بودن محل استقرار).

در صورت وجود آگهي تغييرات شركت در خصوص شخصيت‌هاي حقوقي، مي‌بايست كپي از آن ارائه شود.

ارائه جواز تاسيس معتبر و همچنين پايان كار ساختماني. و ارائه دادن پاسخ استعلام‌هاي مربوطه به مراجع ذي‌ربط.

فاكتورهاي خريد مواد اوليه، ماشين‌آلات و قرارداد خريد امتياز‌هاي آب و برق. همچنين ارائه فاكتور خريد و اجراي سوله واحد صنعتي.

پرداخت هزينه‌هاي مربوط به اخذ پروانه بهره‌برداري و ارائه رسيد آن. همچنين ارائه رسيد پرداخت هزينه تمبر بانك.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

پروانه بهره‌برداري چيست ؟

به واحدهاي صنعتي براي نصب ماشين‌آلات براي خط توليد، توليدات آزمايشي و… سند يا مجوزي به نام، پروانه بهره‌برداري تعلق مي‌گيرد.

تفاوت پروانه بهره‌برداري با جواز تاسيس چيست ؟

پروانه بهره‌برداري يك مجوز توليد براي واحدهاي صنعتي است. دريافت پروانه بهره‌برداري قدم بعد از اخذ جواز تاسيس است.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پروانه بهره برداري | مدارك و شرايط صدور پروانه بهره برداري

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1401/12/11  ] [ ۱۳ ] [ vakiell ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب